Ta lärdom av dina konkurrenter

Lär dig nedan varför en utförlig konkurrentanalys kan vara avgörande för din sökordsanalys.

Vad är konkurrentanalys?

Ett sätt att slå dina konkurrenter med små luckor de missat.

Det är vanligt att se SEO som en tävling mellan dig och Sökmotorer. Men ännu viktigare vore det som en utförlig sökmotoroptimerareatt rikta fokus direkt mot konkurrenterna i din bransch för en lyckad marknadsföring. De kämpar nämligen om samma placering på sökresultaten och vill åt samma kundgrupper.

Det är ytterst viktigt att ha koll på innehåll som dina konkurrenter publicerar i detta ständigt föränderliga sökresultat. För att kunna klara av ett konkurrenskraftigt seo-arbete bör ett utförligt konkurrentanalys äga rum. För identifiering av värdefulla insikter finns ett par saker att tänka på. Dessa är konkurrenternas marknadsföringsstrategier, hur deras digitala närvaro ser ut samt hitta luckor där konkurrenter inte riktigt lyckats skina vilket öppnar upp nya möjligheter i den egna SEO-prestandan.

Nedan punktas 6 enkla steg för att få ett övertag på dina konkurrenter.

Steg1. Antal konkurrenter att analysera

Att analysera fler konkurrenter ger en bättre bild

För att lyckas med din konkurrentanalys, är det också viktigt att du begränsar din lista över antal konkurrenter som ska analyseras. Med din närvaro online tävlar du automatiskt mot hundratals andra konkurrenter, så det är inte möjligt att undersöka varje konkurrent på djupet. Att identifiera de tio bästa konkurrenter kan ge dig bra förutsättning för att lyckas med en konkurrenskraftig analys.

Steg2. Sätt upp konkreta mål

Nå framgång genom att nå dina mål

Det andra steget för en framgångsrik konkurrentanalys är att sätta upp mål. Vad är det du vill nå för resultat? Vill du förbättra ditt varumärke jämfört med dina konkurrenters? Vill du får mer trafik med hjälp av viss uppsättning av sökord? Skapa fler följare på sociala medier? Utveckla användarupplevelsen jämfört med dina konkurrenters? Generera en högre konverteringsgrad? Att definiera uppsatta mål är första steget i din konkurrentanalys.

Det är viktigt att få ett perspektiv på dina konkurrenters framgångar inom den digitala marknadsföringen. Genom att undersöka deras digitala strategier kan vi hjälpa dig att bara välja de aspekter som fört framgång med sig, samtidigt som du undviker de misstag de kan ha gjort.

Steg.3 Samla in data

All data är av stort värde

Studera konkurrenters SEO-Titlar, metadata, perma-länkar, användning av H1, H2 och hur konkurrentens UI och UX interagerar med deras användare.

–  Är webbplatsen lätt att använda?

– Har dina konkurrenter ett stort utbud av målsidor, detaljerad information om produkter och tjänster och en blogg som uppdateras med jämna mellanrum?

– Hur ser konkurrenters närvaro ut i sociala medier?

Samla in data med hjälp av tillgängliga verktyg online. Oavsett vilket verktyg som används, har de flesta SEO-verktyg funktioner så som konkurrentanalys. Detta verktyg går på djupet in i dina konkurrenters webbplats och samlar in samtliga sökord som de i dagsläget rankar på.

Steg.4 Analysera data

Analyseringsfasen belyser sanningen

Med hjälp av en rad olika indikationer så som KEI-nummer, Sökvolym och svårighetsgrad går det lätt att identifiera bra sökord som kan generera trafik som har volym samt har relevans för ditt företag.

KEI – Står för Keyword Effectiveness Index, vilket ger en helhetsbild i hur svår ett sökord går att ranka, till skillnad från antal träffar som ett sökresultat genererat.

Sökvolym – Som det låter så står sökvolym för antal personer som sökt det angivna sökordet under en månad.

Svårighetsgrad – Competition som det heter på engelska ger en helhetsbild i hur svårt det är att ranka för ett specifikt sökord. Denna data analyserar antal webbplatser som för närvarande försöker ranka för det specifika ordet samt hur många externa länkar som är kopplad till detta sökord.

Steg.5 Hitta luckor

Att hitta luckor är en konst

Samtidigt som det är bra att ha en hum om vilka strategier konkurrenterna använder, är det inte riktigt lika bra att rakt av kopiera deras upplägg. Trots att konkurrenternas strategier fungerar och de når bra rankning på grund av detta så är det många andra faktorer som spelar roll för bra placering.

Ett exempel på detta är ålder på domän. Även om ditt företag skulle rakt av kopiera andra företags strategier så är det inte givet att ditt företag blir lika framgångsrik online eftersom konkurrenterna hela tiden kommer att ligga ett steg före. Därför bör det egna seo-arbetet vara unikt samtidigt som inspiration från konkurrenters lyckade strategier kan ge stor inblick i vilka luckor som kan ge ditt företag konkurrensfördel.

Steg.6 Uppföljning

Ett sätt att slå dina konkurrenter med små luckor de missat

Ju mer du kan automatisera din datainsamlingsprocess, desto lättare kommer det att vara att följa upp konkurrenters utveckling. Du kan till exempel skapa en daglig rapport om ditt företagets SEO-prestanda gentemot dina konkurrenter, granska det här varje vecka i möten med ditt marknadsföringsteam och använd detta för att kartlägga framstegen mot månatliga mål och göra mindre taktiska anpassningar.

3 Comments
Chris Johnson
October 6, 2018 3:56 pm

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam blandit sem vel neque iaculis, vitae tempus lacus pellentesque. Nullam sed est vel massa laoreet varius. Sed euismod arcu ante, ac lacinia nunc venenatis eget. Sed bibendum, turpis vitae dapibus venenatis, urna ex blandit felis, eu faucibus mi sapien non velit. Aenean eu tempor lectus. Nulla bibendum, ipsum maximus facilisis ultrices, arcu augue.

John Doe
October 6, 2018 3:56 pm

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam blandit sem vel neque iaculis, vitae tempus lacus pellentesque. Nullam sed est vel massa laoreet varius. Sed euismod arcu ante, ac lacinia nunc venenatis eget. Sed bibendum, turpis vitae dapibus venenatis, urna ex blandit felis, eu faucibus mi sapien non velit.

Eddie Barkley
October 6, 2018 3:57 pm

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam blandit sem vel neque iaculis, vitae tempus lacus pellentesque. Nullam sed est vel massa laoreet varius. Sed euismod arcu ante, ac lacinia nunc venenatis eget. Sed bibendum, turpis vitae dapibus venenatis, urna ex blandit felis, eu faucibus mi sapien non velit.

Leave a Reply

About Us

Arteon is an ultimate, powerful WordPress theme which is basically created for multi purposes and finds a use for different purposes.

hello@neuronthemes.com